Uddannelseskort – systemet har tilsidesat dit ønske

Jeg har tilmeldt mig et af de to kursusfag der på kandidatuddannelsen i jura på Aarhus Universitet udbydes i august-måned. En fantastisk mulighed for at komme igang og afkorte uddannelsen.Med andre ord bliver min lange sommerferie en smule kortere (og dog stadig rigelig lang sammenlignet med almindelig lønmodtager ferie på 3 uger), i og med at jeg starter min uddannelse den 1.8.

Som tidligere skrevet skal studerende på de videregående uddannelser nu søge om uddannelseskort, dvs. pendlerkort til kollektiv trafik med studierabat, via en digital selvbetjeningsløsning på borger.dk. Et pendlerkort kan udstedes for minimum 30 dage. En regel som de kollektive trafikselskaber sætter, en regel som også tidligere skulle overholdes, og som gør at man som studerende overvejer hvorledes man bedst kan sammensætte perioderne, så man undgår at betale for et pendlerkort i perioder hvor man ikke har behov for transporten, fx i ferier og eksamenslæsningsperioder.

Derfor havde jeg også indgivet en ansøgning (jo, jo, sådan er terminologien – man kan så sandelig ikke bare bestille et kort, for man skal jo godkendes først …) på et pendlerkort for en skæv periode. Men i dag modtager jeg så en mail om at “den ønskede periode er ændret”:

Fra: noreply@su.dk

Emne: Uddannelseskort – den ønskede periode er ændret

Dato: 13. jul 2011 02.04.42 CEST

 

Du har søgt om et uddannelseskort, eller du har bestilt en ny periode på dit uddannelseskort.

Efter uddannelsesstedets godkendelse, har det ikke været muligt at udstede et kort til den præcise periode, du bestilte.

Vi opfordrer til, at du logger ind i mitUddannelseskort og ser hvilke kort systemet har opstillet til dig.

Log ind via www.uddannelseskort.dk

Trafikselskabet laver og sender kortene til dig.

Ud fra den meget kortfattede og upersonlige besked forstår jeg det sådan at systemet har tilsidesat mit ønske – eller må jeg driste mig til at sige den bestilling som jeg har accepteret at betale for – og på mine vegne har valgt hvilken periode jeg skal have. Beskeden fremstår på ingen måde som et forslag med anmodning om accept. Jeg skal altså, som menneske, borger og bruger af systemet blot indordne mig og bøje mig for de valg som systemet tillader! Mere kortfattet kunne beskeden – når nu en-eller-anden bag systemet trods alt har følt at jeg skulle have en besked – blot have været: “Systemet har tilsidesat dit ønske”.

På den ubehjælpelig selvbetjeningsløsning (uddannelseskort.dk) finder jeg ingen oplysninger om hvilken periode systemet har valgt for mig. Eneste ledetråd til en forklaring på systemets tilsidesættelse af mit ønske, er oplysningen om at Universitetet tilsyneladende kun har godkendt mig til en periode frem til-og-med 31.8. Til trods for at jeg fra samme Universitet har modtaget flere bekræftelser på at jeg er optaget på kandidatuddannelsen, med forventet afslutning i 2013. Hvorfor jeg ikke kan godkendes til rabatten for en længere periode har jeg endnu ikke fået svar på.

Til gengæld kan jeg læse at trafikselskabet er i gang med at udstede det ønskede (?!) kort til mig, og når det først er udstedt kan det sandelig ikke ændres. Så skal jeg jo blot betale.

Før selvbetjeningsløsningen blev indført, før sommerferien, da SU-styrelsen stod for at godkende de studerende til rabatten, modtog man som studerende brev med godkendelse for et halvt år ad gangen. Og man henvendte sig så blot hos trafikselskabet og fik udstedt et pendlerkort med rabat. Nu kan de studerende måske alene godkendes for et par måneder ad gangen …? Og trafikselskaberne kan kun betroes at udstede kort når systemet direkte har afgivet bestillingen …?